SketchUp Pro

  • Bestanden uitwisselen tussen verschillende versies
    Als je een bestand van versie 2018 opent in 2021, geen probleem. Als je een bestand van versie 2021 wilt openen in 2018, moet je in 2021 kiezen voor 'opslaan als 2018 bestand', of gebruik maken van deze extension: https://extensions.sketchup.com/extension/39811dd4-8f44-4aed-bd20-c83f196c55b1/eneroth-open-newer-version  
  • Hoe activeer ik mijn Subscription?
    Gefeliciteerd, u heeft een SketchUp Subscription aangeschaft. En nu? Lees verder en activeer uw SketchUp Subscription via onderstaande stappen! Of bekijk het filmpje.

    A. Als u nog geen Trimble ID heeft

    (of als u de licentie aankoopt op een andere Trimble ID dan de ID die u reeds heeft) Als u al een Trimble ID heeft, ga direct door naar stap B. - Hoe weet ik of ik een Trimble ID heb?
    1. Controleer de mail op het e-mailadres dat u opgaf voor uw Subscription; U ontvangt een e-mail van noreply_identity@trimblepaas.com, met het onderwerp "Trimble Account Creation Notification”
    2. In de e-mail klikt u op de knop Activate account U wordt naar een website doorgestuurd
    3. Voer hier uw e-mailadres in en kies een wachtwoord U heeft nu een actief Trimble ID account, ga verder met stap B. Wat als ik niet op de activatielink heb geklikt voordat de 72 uur voorbij waren?

    B. Als u een actief Trimble ID heeft

    Controleer de mail op het e-mailadres dat u opgaf voor uw Subscription; U ontvangt een e-mail van donotreply@trimble.com, met het onderwerp “Entitlement Created”Controleer eventueel uw spam folder of ongewenste mail.

    C. Wijs uw licentie toe

    Als u maar één licentie heeft gekocht, kunt u deze stap overslaan, uw licentie is automatisch toegewezen. Ga direct door naar stap D.
    1. Klik op de link in de mail om toegang te krijgen tot de Subscriptie U wordt doorgestuurd naar uw Account Management Portal
     
    1. Log nu in op uw Account Management Portal Dit kunt u doen met uw Trimble ID of met uw Google Account, zorg ervoor dat u het e-mailadres gebruikt waar de mail naar toe is verzonden!
     
    1. Eenmaal ingelogd geeft uw portal u een overzicht van uw account.
    2. Klik dan op de tab Members onder “Purchased via ……” (Naam van uw Reseller) Hier moet u de eindgebruiker toevoegen als gebruiker van de Subscriptie, klik op assign:
    3. Vul het e-mail adres in en klik op de ADD knop:
    Als u dit gedaan heeft wordt de voor- en achternaam van de eindgebruiker opgevraagd uit de database in het geval van een bestaande Trimble ID. Als u een nog-niet-bestaande Trimble ID kiest, moet u zelf een voor- en achternaam van de eindgebruiker invullen.
    1. Klik nogmaals op Add om te bevestigen. De eindgebruiker ontvangt een mail van noreply@trimblepaas.com met als onderwerp “Your license…”Hierin staat een blauwe “Get the app” knop. Deze verwijst naar de downloadpagina van SketchUp producten waar u toegang tot heeft.

    D. Download en installeer SketchUp

    Als u SketchUp Pro 2019 al geïnstalleerd heeft hoeft dit niet opnieuw, ga dan door naar stap E.
    1. Ga naar de downloadpagina (Via de link hierboven; of via de ‘download’ link in uw Account Management Portal, of via de blauwe ‘Get the App’ knop in de laatste e-mail)
    2. Download De SketchUp Pro ‘Desktop Client’. De download pagina herkent of u gebruik maakt van Windows of Mac en bied u de juiste download daarvoor aan.
    3. Veel browsers tonen een download onderaan in het scherm, enkele juist bovenaan:
      1. Windows: Start het installatiebestand. U ziet onder andere de volgende schermen voorbijkomen:
    Klik op de gewenste momenten op ‘next’ ‘accept’ en ‘finish’.
      1. Mac: Dubbelklik op het DMG installatiebestand. Dit zal de installatieschijf neerzetten op uw systeem en een Finder venster openen. Sleep het SketchUp icoon naar de Programma’s map. Mogelijk wordt u gevraagd het wachtwoord van uw gebruikersaccount in te voeren.

    E. Start SketchUp Pro en Log in met uw Trimble ID

    1. Na het installeren kunt u vervolgens SketchUp starten. Klik op ‘Sign in’ om verder te gaan.Let Op: Als u SketchUp 2019 reeds heeft geïnstalleerd, maar nog in de Trial-modus zat moet u met uitloggen en weer inloggen in het Welkomstscherm:
    2. SketchUp Pro 2019 is klaar voor gebruik.
    3. Klik op Files om te starten met een template of recent bestand of om een bestand te openen via de file browser.

    Hoe weet ik of ik al een Trimble ID heb?

    U heeft een Trimble ID als u
    • Kunt inloggen op het 3D Warehouse
    • Kunt inloggen op het Extension Warehouse
    • Gebruik maakt van SketchUp Free
    • Gebruik maakt van Trimble Connect
    • Een trial van SketchUp 2019 aangevraagd heeft

    Mijn activatielink is verlopen, wat nu?

    In de activatie-e-mail staat dat u binnen 72 uur op de activatielink moet klikken. Heeft u te lang gewacht, dan kunt u echter nog steeds op de activatielink klikken... echter er gebeurt dan nét even iets anders. U vult (net als eerst) uw gegevens in, maar vervolgens zal de Trimble ID website vermelden dat uw link verlopen was. U moet hier op 'forgot password' klikken en uw e-mail adres nogmaals invullen. U krijgt dan een nieuwe activatie-e-mail.

    Bekende fouten:

    Nog Steeds in Trial:

    Staat er in het welkomstscherm nog steeds een Trial periode? Log dan eerst uit, stop SketchUp en start weer op. Log dan weer in met uw Trimble ID.

    Het Welkomstscherm zegt "Trial expired", maar ik heb een subscription!

    Indien u niet meer via het Welkomstscherm naar uw Account Management Portal kunt volg dan de stappen vanaf Stap C.

    Ik heb meerdere subscriptions, hoe verdeel ik die?

    U kunt meerdere subscriptions inkopen, het e-mailadres waar u die aankoop op doet gaat fungeren als de beheerder: Die kan de licenties toewijzen aan anderen via het Account Management Portal. Indien de ontvanger nog geen Trimble ID heeft krijgt die een mail om zijn Trimble ID te activeren. Let op: Zorg dat u het juiste e-mailadres invult, u kunt wel toevoegen, maar niet verwijderen. Een SketchUp Subscription is persoonlijk, dus op naam van de gebruiker. Heeft u meer flexibiliteit nodig? Koop dan een netwerklicentie.

    Beheren van uw SketchUp abonnement

    U kunt een abonnement hebben voor SketchUp Pro en SketchUp Studio. Als u hebt betaald voor het abonnement is deze geldig voor de duur die vermeld staat op uw factuur. Meestal is dit een jaar.

    Het checken van uw abonnement

    • U kunt de status van uw abonnement controleren vanuit SketchUp. Om dit te doen moet u het volgende doen:
    • Selecteer in het [Menu] Help- Manage License
    • Selecteer het Subscription tabje, Zolang uw abonnement actief is wordt dit aangegeven in het venster. Daar wordt ook aangegeven wanneer het abonnement afloopt. (expires)
    • Aanvullend wordt er nog meer informatie weergegeven via het knopje linksonder (Manage License)
     
  • Ik heb SketchUp Pro / Studio gekocht maar heb nog steeds een Trial
    Waarschijnlijk bent u in SketchUp Pro ingelogd met een ander e-mailadres (Trimble ID) dan waarop u uw Subscription gekocht heeft. Log in met hetzelfde e-mailadres. Vraag eventueel uw reseller naar het juiste e-mailadres. Aan dit e-mailadres moet wel een Trimble ID gekoppeld zijn. Controleer als volgt of uw e-mailadres al gekoppeld is aan een Trimble ID:​
    1. Ga naar https://www.sketchup.com;
    2. Klik rechtsboven op Sign In;
    3. Vul het e-mailadres dat u wilt controleren en klik op Next.

    Er kunnen nu drie dingen gebeuren:
    1. Er wordt om het wachtwoord gevraagd: het Trimble ID bestaat, is actief en u kunt hiermee inloggen in SketchUp Pro.
    2. Er staat dat het account nearly ready is: Klik op de link om de activatiemail nog eens te versturen. Controleer uw e-mail (ook de map ongewenste reclame) en bevestig uw account. U kunt hiermee nu inloggen in SketchUp Pro.
    3. Er wordt om een Naam en Wachtwoord voor het Trimble ID gevraagd. Er bestaat dan nog geen Trimble ID, volg de stappen deze aan te maken. Daarna kunt u hiermee inloggen in SketchUp Pro.
  • Inloggen en Licentiebeheer – alles over het account management portal

    Account Management in SketchUp

    In dit artikel vindt u alles over het Account Management Portal. Klik hieronder op de link om snel naar een onderwerp te springen, of scroll door om alles te lezen!

    Terminologie

    Account

    Elk Trimble ID heeft een Account dat kan worden beheerd in zijn of haar AMP. Als u een abonnement heeft gekocht, bent u ook de Beheerder/Eigenaar van het gekochte abonnement en heeft u de mogelijkheid om een Lid of Eindgebruiker toe te wijzen. Een Trimble ID kan meer dan één account hebben, bijvoorbeeld als je een Plan ontvangt van een ander bedrijf of koopt van een andere reseller.

    Admin

    Als u een Abonnement heeft gekocht, bent u de beheerder of eigenaar van dat plan. Het Plan wordt automatisch toegewezen aan het Trimble-ID (=e-mailadres) van de bestelling. Als u meer dan één Seat heeft gekocht, wordt de eerste Seat automatisch toegewezen aan de Admin, tenzij u dit bij de bestelling aangeeft.

    AMP

    AMP-Account Management Portal. Hier kunt u uw account beheren (!)

    Eindgebruiker

    Een eindgebruiker is degene die SketchUp gaat gebruiken of een andere toepassing die bij het Plan is inbegrepen.

    Included Applications (Inbegrepen Apps)

    Elk plan geeft toegang tot verschillende toepassingen voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld een jaar of 30 dagen).

    Plan

    Met een Plan heeft u toegang tot de bijgeleverde Apps van dat plan. Een Plan kan meer dan één Seat hebben.

    Seat

    Een Seat maakt deel uit van een Plan en kan worden toegewezen aan een lid of eindgebruiker met een Trimble-ID. Een Seat is geen ‘Device’ (apparaat).

    Device (apparaat)

    Er zijn verschillende soorten apparaten, Computers (Desktop of Laptop), Mobiel (Telefoon, tablet) en Viewers (Hololens, Oculus enz.) Met één Seat kunt u ingelogd zijn op twee apparaten van elk specifiek type.

    Trimble ID

    Een Trimble ID is niet meer dan een e-mailadres met een voor- en achternaam. Het e-mailadres is de unieke identificatie sleutel en kan dus niet worden gewijzigd.

    Member

    Een ‘Member’ of lid is een Eindgebruiker die één Seat van het Plan inneemt.

    Hoe krijg ik toegang tot mijn account?

    Er zijn meer manieren om bij uw AMP-Account Management Portal te komen: Het zou je hier moeten brengen: Kies de juiste account (maak je geen zorgen, je kunt altijd een andere account kiezen) en afhankelijk van welke Plans je hebt en of je de beheerder van dat plan bent krijg je deze opties te zien: Als u een optie selecteert, gaat u naar het hoofdscherm waar u van account kunt wisselen en de andere opties kunt kiezen, vergeet niet dat een Trimble ID meer dan één account kan hebben. Voor iemand die zelf geen abonnement heeft gekocht, kan het er zo uitzien: Vervolgens zullen we Seats toewijzen. Als u de enige gebruiker van het abonnement bent, wordt het aan u toegewezen, helemaal klaar. Als u de Admin van een bedrijf bent en meer dan één abonnement heeft gekocht, moet u de eindgebruiker of ‘Member’ toewijzen.

    Hoe kan ik ‘Members’ of eindgebruikers toewijzen?

    U kunt de ledenadministratie in het ‘Members’ gedeelte aan de linkerkant beheren en als u meer producten heeft, krijgt u zoiets te zien:
    1. Huidig account, schakel indien nodig van account met de pijl naar beneden.
    2. Members gedeelte of ledenadministratie
    3. Huidig aantal toegewezen (Active) Seats (geen apparaten!)
    4. Resterende (Remaining) Seats
    Controleer ook of u het juiste product hebt geselecteerd, het huidige product is gemarkeerd en heeft een blauwe lijn aan de onderkant. Om een Member toe te wijzen, klik op de blauwe  +Assign knop, als u een lid toewijst dat al een Trimble ID heeft, wordt deze herkend. Als een Member geen Trimble ID heeft, moet u de voor- en achternaam invullen. Klik op de blauwe knop  Add en je bent klaar! De Member zal een e-mail ontvangen met de melding. Als die geen Trimble ID heeft, ontvangt hij/zij een bericht om het account te activeren. Controleer de spam-folder, de activeringsmail vervalt na 72 uur. E-mail notificatie: Als de eindgebruiker op de blauwe knop van Access Products  klikt, komt hij/zij bij haar AMP.

    Hoe kunnen ‘Members’ of leden worden verwijderd?

    Als u met uw muis over de naam van de Member gaat, verschijnt er een blauwe cirkel met een x aan het einde. Als u erop klikt, verschijnt er een popup om te bevestigen:

    Hoe kunt u de Apps downloaden?

    Aan de linkerkant van het AMP, zorg ervoor dat je 'Mijn Products' selecteert, en zie dan welke apps er zijn inbegrepen:
    1. Selecteer ‘My Products’
    2. Klik op ‘View Included Applications’
    3. Download de App (Hij herkent je OS)
    Je kunt ook direct gaan naar www.sketchup.com en de laatste versie downloaden aan de rechterbovenkant:
    1. Ga naar ‘My Apps’
    2. Download SketchUp:
    1. SketchUp Pro (desktop client)
    2. SketchUp Viewer
    3. Ga naar Sefaira.com en download de extensie

    Toegang tot leermiddelen (Access Learning Content)

    Elke app in de ‘View Included Apps’ sectie heeft een link om meer te weten te komen over die app:
    1. Klik op ‘View Included Applications’
    2. Onderin het venster, klik op ‘Access Learning Content’
    U wordt doorverwezen naar de betreffende hulp pagina (engels) om er meer over te weten te komen, of naar learn.sketchup.com om een cursus uit te zoeken die er bij past.

    Manage Devices

    Als u op te veel apparaten bent ingelogd, kunt u alle apparaten uitloggen maken door te klikken op ‘Manage Devices’
    1. Klik op ‘View Included Applications’
    2. Onderin het venster, klik op ‘Manage Devices’
    3. Bevestig de ‘Deauthorization’, of
    4. Klik op de ‘X’ om te annuleren
  • LayOut: Hoe kan ik de LayOut het beste leren?

    Video's

    Om snel aan de slag te gaan bekijkt u de video tutorials. In LayOut kunt u deze vinden onder Help > View Tutorials.
    Bekijk videos aandachtig en leer zo heel veel in korte tijd.

    Instructor

    Om uit te vinden wat alle tools doen, klikt u op de knop van elke tool. Informatie over de tool wordt dan weergegeven in de 'Instructor'. De 'Instructor' is op te roepen via Window > Instructor

    LayOut Help

    Voor meer informatie over het gebruik van LayOut, inclusief alle tools en functionaliteiten, leest u de handleiding: Open het menu Help > LayOut Help hiervoor.

    SketchUp Pro Help Centrum

    U kunt vele antwoorden vinden op de SketchUp Pro FAQ pagina van Tools4Sign. Staat uw antwoord er niet tussen, neem dan contact met ons op via mail/telefonisch of chat.

    Speel en ontdek!

    Het belangrijkste: spelenderwijs ontdekken! Probeer vaak te rechtsklikken en meestal vindt u dan wel een snelmenu vol met acties betreffende de tool die je op dat moment gebruikt.
  • Lijnen zien er gekarteld uit
    Lijnen in SketchUp kunnen er soms gekarteld uitzien, het doel is om de lijnen er meer zó uit te laten zien/ Dit wordt bepaald door de grafische kaart die SketchUp gebruikt.

    Mac OS X

    Ga naar SketchUp > Preferences > OpenGL en kies bij Multisample anti-aliasing het niveau. Dit niveau wordt bepaald door de capaciteiten van de kaart (Graphics Card Details)

    Windows

    Klik op het menu Window > Preferences > OpenGL. In dit venster kunt u kiezen (afhankelijk van uw videokaart) voor 0x, 2x of 4x Anti-aliasing. Zie 1 in de afbeelding hieronder. Om te controleren dat SketchUp je dure videokaart gebruikt voor de weergave in plaats van de geïntegreerde grafische chipset, klik op de Details (2) knop. Deze toont een venstertje waarin wordt weergegeven welke videokaart of chipset gebruikt wordt. Settings

    Duale setup

    Als u een duale setup heeft met zowel een videokaart als een geïntegreerde grafische chipset, geeft uw videokaart u normaliter de mogelijkheid om te kiezen welke van de twee u wilt gebruiken, zowel globaal als per programma. Hieronder vindt u een handleiding voor hoe u dit doet voor SketchUp op een NVidia videokaart.
    • Rechts-klik op het bureaublad en kies NVidia Configuratiescherm
    • (1) Klik 3D instellingen beheren
    • Klik de tweede tab "Programma-instellingen"
    • (2) Klik de "Toevoegen" knop en selecteer (de juiste versie van) SketchUp.Indien u meerdere versies van SketchUp geïnstalleerd heeft staan, blader dan naar de juiste versie in uw Program Files, om zeker te weten dat de juiste versie gekozen is.
    • (3) Kies Krachtige NVidia Processor
    • (4) Click Toepassen
    Wanneer u SketchUp herstart kunt een waarschuwingsbericht krijgen. U kunt dit bericht veilig negeren. Kijk wel nogmaals naar de vorige paragraaf om er zeker van te zijn dat SketchUp de videokaart gebruikt en 4x anti-aliasing gebruikt.
  • Maatvoering in SketchUp Pro
    Maatvoering in SketchUp Pro? Ja deze mogelijkheid is er binnen SketchUp, gebruik daarvoor het programma LayOut dat met SketchUp mee geïnstalleerd wordt. U kunt dit de 'paperspace' van SketchUp kunnen noemen, hoe toe te passen? Bekijk de filmpjes op Youtube en ga aan de slag! (Zoek op: maatvoering SketchUp Pro)
  • SketchUp Pro Classic Sunset Conversie Promo
    Na 4 november 2020 is het niet meer mogelijk om een Classic licentie SketchUp Pro aan te schaffen. Ook stopt dan de verkoop van Classic Maintenance voor Classic SketchUp Pro licenties. Wel kunt u na 4 november 2020 SketchUp Pro Subscriptions (1-jarig) afsluiten. Classic SketchUp Pro gebruikers met licenties niet ouder dan SketchUp Pro 2013 komen in aanmerking voor een Conversie Promo naar een SketchUp Pro Subscription. Bericht ons om een persoonlijke conversieprijs te onvangen! Wacht niet te lang om er zeker van te zijn dat u gebruik kunt maken van de SketchUp Conversie Promo!
  • Sketchup Pro verwijderen of repareren
    Een klassieke SketchUp Pro licentie of een SketchUp Pro Subscription is gekoppeld aan één persoon. Die persoon kan de licentie installeren op maximaal 2 computers die hij of zij gebruikt, maar slechts één computer kan SketchUp Pro tegelijkertijd gebruiken. Volg de volgende stappen om uw abonnement op een andere computer te gebruiken of een klassieke licentie over te dragen naar een nieuwe computer: Subscription Volg deze stappen om een klassieke SketchUp Pro licentie voor één gebruiker van een van uw computers te verwijderen:
    1. Klik op het poppetje rechtsbovenin in het Welkomstscherm
    2. Klik op 'Sign out'.
    3. Een webbrowser venster verschijnt met de tekst "You're signed out of all things SketchUp" Nu is een van uw twee autorisaties beschikbaar om te gebruiken op een andere computer.
    Zie ook de screenshots hieronder: LET OP: u kunt uw SketchUp Pro Subcription ook deactiveren als de computer waarop die stond, niet meer beschikbaar is. Dit doet u als volgt:
    1. Ga naar uw Account Management Portal
    2. Log in
    3. Klik op 'My Products' voor uw gekochte Subscription Licentie
    4. Klik op de link 'Manage Devices'
    5. Klik op de knop 'Deauthorize all'
    Alle machines waarop u ingelogd was, zijn nu uitgelogd en u kunt inloggen op een nieuwe computer. Klassieke Licentie Volg deze stappen om een klassieke SketchUp Pro licentie voor één gebruiker van een van uw computers te verwijderen:
    1. Klik op 'License' in het Welkomstscherm
    2. Klik eventueel op het tabblad 'Classic'.
    3. Klik op de knop 'Remove License...' Er verschijnt een bevestigingsvenster.
    4. Klik op de knop 'Remove License' om te bevestigen dat u uw licentie echt wilt verwijderen. Nu is een van uw twee autorisaties beschikbaar om te gebruiken op een andere computer.
    LET OP:u moet uw SketchUp Pro licentie daadwerkelijk van uw computer verwijderen om de licentie aan een nieuwe machine te kunnen koppelen. Als u SketchUp Pro verwijdert zonder uw licentie te verwijderen, kunt u de licentie niet aan een nieuwe machine koppelen. Als u SketchUp op méér dan twee computers tegelijk moet uitvoeren, kunt u overwegen aanvullende licenties voor één gebruiker of abonnementen aan te schaffen.  
  • SketchUp voor iPad
    Ik heb een actieve SketchUp Subscription. Hoe krijg ik toegang tot SketchUp for iPad? Download vervolgens de SketchUp for iPad app in de App Store en login met de Trimble ID die bij uw SketchUp Subscription hoort. Ik heb geen SketchUp Subscription. Kan ik SketchUp for iPad dan wel proberen? Zeker! U kunt SketchUp for iPad - en al het andere binnen de SketchUp Studio Trial Bundle -  via ons 30 dagen gratis uitproberen
      Download vervolgens de app in de App Store en log in met het account dat u bij uw demo-aanvraag heeft aangemaakt. Wat zijn de hardware en iOS vereisten voor SketchUp for iPad? De SketchUp for iPad app kan worden geïnstalleerd op een groot aantal iPad Pro-, iPad-, iPad Air- en iPad Mini-modellen en vereist ten minste iOS 15. Om prestatieredenen raden wij aan (vooral als u met grote, veeleisende bestanden werkt) de krachtigste iPad te gebruiken die er is: iPad Pro M1. De applicatie-ervaring is gebaseerd op het gebruik van een Apple Pencil van de tweede generatie. Gebruikers kunnen echter ook een Apple Pencil van de eerste generatie gebruiken of andere stylus-randapparatuur van andere fabrikanten die door iPadOS wordt ondersteund. De app biedt ook ondersteuning voor Magic Keyboard & Trackpad, Bluetooth, muizen met drie knoppen en scroll-wielen. Gebruikers die geen randapparatuur hebben, kunnen op hun iPad in 3D werken met multi-touchinteractie. Let op: Er is geen Android versie van SketchUp beschikbaar en iOS 14 en eerder worden niet ondersteund!
        Hoe kan ik SketchUp for iPad aanschaffen? SketchUp for iPad is automatisch beschikbaar in alle betaalde subscription van SketchUp Go, SketchUp Pro en SketchUp Studio en educatieve Subscriptions. kunt de licentie bij ons kopen, bezoek de webshop of bericht ons per mail/telefoon of chat.

        Bel ons: +31 (0) 85-064 58 33

        We reageren binnen 24 uur

        Live chat

        We reageren binnen 24 uur

        Start live chat

        Mail ons

        We reageren binnen 24 uur

        Stuur een e-mail

        SU Podium/ V-Ray

        • Hoe de-installeer ik SU Podium?
        • Ik kan de resolutie niet veranderen
          SU Podium: Dit komt meestal voor wanneer er geen licentie is ingevoerd of SU Podium niet herstart is na activatie. Heeft u reeds een licentie voor SU Podium, zorg er dan voor dat u SketchUp (Pro) herstart na de activatie. Heeft u nog geen licentie, dan kunt u deze bij ons aanschaffen.
        • Ik kan niet scrollen in het SU Podium Browser venster
          SU Podium: Het kan voorkomen dat het SU Podium Browser venster slecht functioneert. Dit zal te maken hebben met een instelling in de browser. Op Mac gebruikt de Podium Browser Safari en op Windows Internet Explorer. Deze geeft het venster weer in SketchUp Pro, hoe gek dat ook klinkt. U kunt het browservenster proberen te herladen door met rechts op een leeg gedeelte te klikken en te kiezen voor Reload / Herladen. Op Windows drukt u op F5. Helpt dit niet dan kunt u de browser los in een browser venster laden en wel met deze url: http://www.pdm-plants-textures.com/Podium_Browser/?sa=1# Klikt u hier op een tegeltje dan gaat hij een SketchUp bestand downloaden. Deze kunt u in SketchUp Pro importeren waardoor u feitelijk dezelfde functie terug heeft. Wel iets omslachtiger maar in elk geval werkt dit wel tot er een definitieve oplossing is.
        • Kan ik twee versies V-Ray naast elkaar gebruiken?
          Nee, als een eerdere installatie wordt aangetroffen dan wordt deze eerst verwijderd. Bij een V-Ray upgrade houdt u wel tijdelijk uw oude licentie, zodat u eventueel de oude versie van V-Ray weer terug kunt installeren.

        Bel ons: +31 (0) 85-064 58 33

        We reageren binnen 24 uur

        Live chat

        We reageren binnen 24 uur

        Start live chat

        Mail ons

        We reageren binnen 24 uur

        Stuur een e-mail